Archiwalna Strona
dodano: 2015-12-01 11:56:40
Człowiek – najlepsza inwestycja
,,Włącz myślenie”- innowacyjny program nauczania i obudowy dydaktycznej dla całego I etapu edukacyjnego
Projekt realizowany w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach PO KL Priorytetu III Wysoka jakość systemu oświaty, działania 3.3 Poprawa jakości kształcenia, poddziałania 3.3.4 Modernizacja treści i metod kształcenia-projekty konkursowe
MERYTORYCZNE ZAŁOŻENIA PROJEKTU
1.Cel projektu
Podniesienie do 08.2015r. Jakości oferty edukacyjnej szkół z województwa zachodniopomorskiego poprzez opracowanie, wdrożenie w ośmiu klasach pierwszych obejmujących w roku szkolnym 2014-2015, 193 (94 K) uczniów i upowszechnienie jednego Innowacyjnego Programu Nauczania (kształcącego w szczególności umiejętność myślenia naukowego) oraz komplementarnej do niego obudowy dydaktycznej.
2.Założenie podstawowe
Projekt ,, Włącz myślenie”- innowacyjny program nauczania i obudowy dydaktycznej dla całego I etapu edukacyjnego zakłada:
3. Realizacja projektu
W ramach zrealizowanego projektu opracowano autorski Innowacyjny Program Nauczania – „Włącz Myślenie”.
Program WŁĄCZ MYŚLENIE to propozycja takiej organizacji procesu uczenia się, która sprzyja nie tylko przyswajaniu podanych w podstawie programowej treści, ale przede wszystkim temu, żeby dzieci już od najmłodszych lat uczyły się samodzielnego i krytycznego myślenia, wyciągania wniosków i uogólniania. Uczniowie w wieku wczesnoszkolnym funkcjonują jeszcze na poziomie myślenia konkretnego. Proponowane im okazje edukacyjne i doświadczenia powinny pomóc stopniowo przechodzić od myślenia konkretnego na poziom myślenia abstrakcyjnego, co trwa długo i wymaga wielu odpowiednio zaprojektowanych doświadczeń.
Program, wymaga od nauczyciela, osoby odpowiedzialnej za realizację programu, elastyczności i dostosowania celów operacyjnych oraz sposobów realizacji do możliwości i potrzeb uczniów, konkretnej sytuacji i konkretnej szkoły. Można go modyfikować w zależności od możliwości (środowiskowych , lokalowych) i sytuacji dydaktycznej.
Opracowany w ramach projektu program poddany został recenzji. IPN został zatwierdzony do realizacji przez dyrektorów wszystkich szkół wdrażających w Suchaniu Chociwlu i Marianowie.
W celu realizacji zadań zaplanowanych w ramach projektu przeprowadzono procedury przetargowe za pomocą, których wyłoniono wykonawców poszczególnych zadań.
W ramach zadania 1 projektu opracowano:
• 1 Innowacyjny Program Nauczania
• 1 raport analizy eksperckiej
• Uzyskano 3 pozytywne decyzje dyrektorów szkoły w Suchaniu Chociwlu i Marianowie zatwierdzające powstały IPN.
Projekt zakładał również opracowanie obudowy dydaktycznej do nowopowstałego Programu nauczania.
W trakcie realizacji projektu opracowano następujące elementy obudowy dydaktycznej.
958 scenariuszy zajęć w tym:
Wszystkie opracowane scenariusze zajęć zostały przystosowane pod względem graficzny i technicznym do wymogów projektowych.
Ponadto opracowano 480 e Doświadczeń Młodego Naukowca w tym:
Do eDMN opracowano karty pracy.
Nad opracowaniem obudowy dydaktycznej nadzór sprawowali koordynatorzy administracyjno merytoryczni projektu. Koordynatorzy wyłonieni zostali w ramach procedury PZP.
Kolejny etap realizacji projektu związany był wdrażaniem i upowszechnianiem w trzech szkołach podstawowych w Suchaniu Marianowie oraz Chociwlu Innowacyjnego Programu Nauczania wraz z opracowaną w ramach projektu obudową dydaktyczną.
IPN wdrożony został w 3 pierwszych klasach w SP w Suchaniu, w 3 klasach w SP w Chociwlu oraz w 3 klasach w SP Marianowo.
Łącznie wsparciem objętych zostało 160 uczniów z powyższych szkół. Wsparciem objętych zostało również 8 nauczycieli realizujących projekt. Wdrażanie projektu rozpoczęło się od 01.09.2014 r. wraz z rozpoczęciem roku szkolnego 2014/2015.
W celu prawidłowej i rzetelnej realizacji projektu opracowany został e-Poradnik dla nauczycieli. Poradnik został przystosowany pod względem graficznym i technicznym do wymogów projektowych.
Nad procesem wdrażania programu stały nadzór pełnił specjalista ds. wdrożenia programu. Nauczyciele wdrażający program poddawani byli ma bieżąco monitoringowi i ewaluacji. Produkty powstałe podczas projektu zamieszczane były są na stronie internetowej beneficjenta www.zspsuchan.pl oraz przekazywane szkołom realizującym projekt, a także IP2.
Dodatkowo w celu podniesienia potencjału dydaktycznego nauczycieli realizujących program zorganizowano cykl 3 szkoleń dla nauczycieli. Szkolenia przeprowadzono w 3 SP w Marianowie Chociwlu i Marianowie. W ramach zadania 3 opracowano
- 1 poradnik dla nauczycieli
- 10 raportów specjalisty ds. wdrożenia
- 1 komplet materiałów ze szkolenia.
W ramach projektu osiągnięto i zrealizowano wszystkie zaplanowane wskaźniki.