Gmina Suchań realizuje projekt pn. „Zakup średniego samochodu ratowniczo-gaśniczego na potrzeby Ochotniczej Straży Pożarnej w Wapnicy”.
Zadanie jest realizowane z dofinansowaniem środków Unii Europejskiej w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Pomorza Zachodniego 2021-2027, Priorytet 2 Fundusze Europejskie na rzecz zielonego Pomorza Zachodniego, Działanie 2.15 Wzmocnienie służb ratownictwa.
W ramach projektu zakupiony zostanie nowy specjalistyczny średni samochód ratowniczo – gaśniczy dla OSP w Wapnicy.
Realizacja projektu składać się będzie z dwóch zadań:
1) zakup średniego samochodu ratowniczo-gaśniczego,
2) działania promocyjne.
Grupą docelową projektu są mieszkanki i mieszkańcy Gminy Suchań (4048 osób wg. danych GUS).
Celem projektu jest zakup nowego średniego samochodu ratowniczo-gaśniczego z kabiną 6-osobową, który będzie spełniać wymagania ustawy Prawo o ruchu drogowym, przepisów wykonawczych, norm: PN-EN 1846-1 i PN-EN 1846-2, będzie posiadać ważne świadectwo dopuszczenia do użytkowania w ochronie przeciwpożarowej na terenie Polski. Pojazd będzie oznakowany numerami operacyjnymi, zgodnie z wytycznymi Państwowej Straży Pożarnej. Pojazd będzie spełniać minimalne wymagania dla klasy średniej M oraz dla kategorii 2 – uterenowionej zgodnie z PN-EN 1846-1. Pojazd wyposażony będzie między innymi w zbiornik wody minimum 3500 litrów, autopompę dwustopniową, działko wodno-pianowe, maszt oświetleniowy, wciągarkę, sprzęt łączności, sygnalizację pojazdu uprzywilejowanego oraz sprzęt do neutralizacji materiałów ropopochodnych. Pojazd będzie wyposażony w napęd 4x4 z blokadami mechanizmów różnicowych mostów napędowych, koła wyposażone w ogumienie uniwersalne wielosezonowe. Zabudowa pożarnicza będzie wykonana z materiałów odpornych na korozję typu: stal nierdzewna, aluminium, materiały kompozytowe. Skrytki na sprzęt i wyposażenie będą zamykane żaluzjami wodo i pyłoszczelnymi wykonanymi z materiałów odpornych na korozję, skrytki i przedział autopompy będą wyposażone w oświetlenie. Pojazd posiadać będzie autopompę dwuzakresową z możliwością jednoczesnego podawania wody lub piany do linii tłocznych oraz działka i szybkiego natarcia. Pojazd będzie wyposażony w jedną wysokociśnieniową linię szybkiego natarcia o długości węża minimum 60 m oraz działko wodno-pianowe DWP 16 o regulowanej wydajności oraz maszt oświetleniowy.
Wskaźniki dotyczące projektu:
1) Liczba jednostek służb ratowniczych doposażonych w sprzęt do prowadzenia akcji ratowniczych i usuwania skutków katastrof – 1 szt.,
2) Powierzchnia objęta środkami ochrony przed niekontrolowanymi pożarami - 13 305 ha,
3) Liczba zakupionych wozów pożarniczych wyposażonych w sprzęt do prowadzenia akcji ratowniczych i usuwania skutków katastrof – 1 szt.
Wskaźnik rezultatu:
Ludność odnosząca korzyści ze środków ochrony przed niekontrolowanymi pożarami - 4 048 osób.
Całkowita wartość projektu wynosi 1 376 140,00 złotych.
W tym:
- Koszt zakupu samochodu – 1 375 140,00 złotych,
- Koszt promocji projektu – 1 000,00 złotych.
Wysokość wkładu Funduszy Europejskich wynosi 1 093 100,00 złotych.
Wkład własny w wysokości 283 040,00 złotych będzie sfinansowany z następujących źródeł:
- Dotacja Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Szczecinie – 90 000,00 złotych,
- Środki finansowe z budżetu Gminy Suchań – 193 040,00 złotych.